04 december 2005

Evaluatie

Is China nu veranderd in vergelijking met 11 jaar geleden? Ja, het lijkt of het land vrijer is geworden, ook Chinezen kunnen nu makkelijker reizen. Controles onderweg zijn er niet meer, toen werd je iedere X kilometer aangehouden.
China is zich duidelijk aan het klaarstomen voor de Olympische Spelen in 2008. Alles wordt gerestaureerd / vernieuwd. Nieuwe hotels gaan ten koste van de Hutongs.
Het eten is gelukkig niet veranderd, ik heb ook nu weer heerlijk gegeten.
Het is een heerlijke reis geweest, maar als men wat wil veranderen aan deze reis: laat Kunming / Stenen Woud vallen, een dagje extra Xi'an en een dag extra Hong Kong zou ook goed zijn.
Belangrijk bij een reis is ook de reisbegeleider: in dit geval was Koen een hele goede namens Koning Aap. En dat scheelt ook hoe je de vakantie beleefd.

Voor herhaling vatbaar? ik blijf altijd proberen om weer een nieuwe bestemming te vinden, dus de kans is klein dat ik deze zelfde reis nog eens ga doen. Maar een andere bestemming in China, bijvoorbeeld Tibet is altijd mogelijk.

Een digitale camera is wel makkelijk, maar je maakt wel veel meer foto's. Ik heb in totaal 974 foto's gemaakt. Een klein deel heb ik ter plekke al gedelete, maar 900 foto's hebben de eerste selectie toch overleefd. Inmiddels is 1/3 al afgevallen, maar dan blijven het nog steeds veel foto's. Maar er zitten wel een paar hele mooie tussen.

Vervangt de weblog de e-mail? Ik heb geen idee, maar het is wel leuk om zo iets bij te houden. Maar om het helemaal goed te doen kost achteraf veel tijd. Leuk is wel dat tijdens de reis je ook weblogs van anderen kunt lezen die bijvoorbeeld eenzelfde reis maken ( in dit geval met Djoser en de weblog van Regien: http://dzain.web-log.nl/ ) Ook achteraf leuk om te lezen, en naar de (mooie) foto's te kijken. Iedereen beleeft het toch weer op zijn eigen manier.

Wat het land wordt in 2006, nog geen idee. Lees tegen die tijd mijn weblog voor de belevenissen in 2006.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk! Je verslag is af en ik heb 't bijgelezen. Waanzinnig dat je ook die ballonvlucht hebt gemaakt; die was echt geweldig! Grappig om te lezen dat ook van jou dat Kunming gedeelte er wel uit had gemogen. Die dagen hadden voor mij ook wel elders besteed mogen worden; een landelijk dorpje ofzo. Dat Hongkong te kort ging zijn had ik zelf gelukkig voorzien en had 2 dagen extra geboekt. En nóg had ik me er wel een dag of 2 langer kunnen vermaken. Maar dat zal voor 'n volgende keer zijn, wellicht wel als stopover tijdens een of andere reis. Zeker omdat ik mijn Hongkong-friends ook nog wel 'n keertje wil op gaan zoeken.
'k Ben benieuwd naar de rest van je foto's. Mijnes zijn inmiddels allemaal uitgezocht en online op www.dzain.nl