05 november 2005

Dag 22. Zaterdag 05-11 Vertrek Hongkong - aankomst Amsterdam

De laatste dag!! Alles nu goed inpakken voor de reis terug naar Nederland. Ik lijk ruimte over te hebben in mijn rugzak. Met de bus naar het nieuwe vliegveld, dat geeft gelijk een goed beeld hoe groot Hong Kong en zijn havens zijn. Allemaal nieuwe, brede wegen en bruggen. Het vliegveld blijkt enorm groot te zijn, maar ondanks dat gaat het inchecken snel, en ook de veiligheidscontrole gaat ondanks de vele mensen snel. Er zijn veel winkels, maar heerst ook een rust – weinig of geen omroepberichten. Al mijn Chinese en Hong Kong geld hier teruggewisseld voor Euro’s. Ook hier de Starbucks weer met een bezoek vereert. Dan met de onbemande trein naar de juiste gate, dat is de enige manier vanwege de afstanden. Hier staat de grote KLM Boeing ons al op te wachten. Met een kleine vertraging gaan we om een uur of 1 in de middag terug naar Nederland. De logica van vluchtroutes ontgaat me volledig als we eerst richting Beijing vliegen en daarna pas richting Europa. Het blijft de hele vlucht van 12 uur tot aan de landing licht. Achteraf wel vervelend, want je gaat toch niet echt slapen. Nachtvluchten zijn gevoelsmatig beter. Eten is prima, en ook nu weer vlak voor de landing keuze uit warme noodles of een ijsje. Bagage is redelijk snel op de band, en dan met de trein naar Rotterdam. Om de een of andere reden komt de reguliere trein nooit opdagen en pak ik de internationale trein, en zit dan samen met Ilse (de Belgische reisgenote) tot Rotterdam in de trein. Thuis word ik al miauwend verwelkomd door mijn zwarte kat Blackie, zij is heel blij om me weer te zien, en loopt continu rondom mijn voeten.

Geen opmerkingen: