05 november 2005

Dag 19. Woensdag 02-11 Yangshuo - Guangzhou

Vandaag mijn luchtdoop: voor het eerst een tocht maken met een ballon. Spannend: nog nooit gedaan, maar lijkt me wel eng vanwege mijn hoogtevrees. Het is vroeg opstaan, om 6 uur vertrek naar een plek waar we met de ballon kunnen opstijgen tegen zonsopgang. Er kunnen in totaal 9 mensen met de eerste vlucht, en het blijken dus 3 ballonnen te zijn met een wel heel klein mandje. De ballonnen zijn ze nog aan het klaarmaken, maar dat ziet er al spectaculair uit. De hela ballon in het donker wordt verlicht door de vlammen. Als het licht dreigt te gaan worden, mogen we de ballon in. Het is krap – met z’n 3en, een ballonvaarder, en 4 grote gasflessen. We gaan redelijk snel omhoog, en het is erg warm vlak onder de branders. Het is niet helemaal helder, en er is ook nog niet echt een zonnetje, maar dat geeft toch wel een hele mysterieus effect aan de karstbergen. De andere 2 ballonnen zien we regelmatig boven en onder ons. Op een gegeven gaan wij wel erg dicht naar een berg toe, maar de piloot zegt telkens ‘no problem’, op de op van de berg laat hij even de mand over de top gaan, we raken de top. Dat doen we later nog een tweede keer. We zien een andere ballon een dipje in de rivier maken. Doordat de piloot zo zelfverzekerd is, is het achteraf ook helemaal niet eng. Na ruim een uur vliegen gaan we landen, we landen aan de rand van een rijstveld, en met wat hulp wordt de volledige ballon met ons erin gewoon midden op straat geparkeerd. Heel snel komt al de vrachtwagen met propaancilinders, en mogen we uit de ballon, en mogen de volgende mensen de lucht in. Gaaf, een tocht om nooit te vergeten.

Terug naar het hotel, en daar bleek dat er geen water meer was. De lokale waterleidingmaatschappij had besloten dat er vandaag geen drinkwater zou zijn. Dus ook geen douche meer. In het dorp maar eens lekker ontbeten, en daarna weer eens inpakken voor een lange reis. In de ochtend door Yangshuo slenteren, wat shoppen, en regelmatig mensen van de groep tegenkomen.
Bij de lunch voel ik me niet lekker, eten smaakt niet, voel me gewoon beroerd. Het komt denk ik niet van het eten, want het toilet hoef ik niet te bezoeken. Ik doe het daarom maar verder rustig aan.
Aan het eind van de middag met de bus eerst van Yangshuo nar Guilin en daar naar het station voor de nachttrein naar Guangzhou. Ik heb aan Koen dit keer een bed beneden gevraagd, dan kan ik er snel uit als dat toch nog nodig mocht zijn. In de trein ga ik gelijk op het bed liggen, naar muziek luisteren, en achteraf blijkt dat ik vrijwel de hele treinreis heb geslapen.

Geen opmerkingen: